Eerste weekjes in Sofia - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Elisa Dijk - WaarBenJij.nu Eerste weekjes in Sofia - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Elisa Dijk - WaarBenJij.nu

Eerste weekjes in Sofia

Blijf op de hoogte en volg Elisa

08 Oktober 2013 | Bulgarije, Sofia

Inmiddels zit ik alweer dik twee weekjes in Sofia, dus hoog tijd om eens wat te gaan schrijven over mijn leven hier.

Sinds ik in Sofia ben aangekomen op 22 september, heb ik al redelijk veel van de stad gezien. Sofia is echt een prachtige stad, je kunt echt heel goed zien dat het in bepaalde opzichten achterloopt op bijvoorbeeld Nederland: de mensen boven de 25/30 spreken amper tot geen Engels en worden soms enorm boos als ze erachter komen dat jij geen Bulgaars spreekt, de bussen en trams hier zijn echt heel erg oud en gammel, en de stroom valt soms ineens uit. (Tot nu toe twee keer gebeurd, allebei na middernacht, en niemand heeft enig idee waardoor het komt.) Maar aan de andere kant kun je ook heel veel Westerse invloed terug zien, in bijvoorbeeld kledingtrends, winkels (Zara, H&M, Starbucks, DM etc.), de moderne metrolijnen door de stad en de muziek. Verder is er niet heel veel criminaliteit, tenminste ik heb er niet echt wat van gemerkt. Sofia is een relatief veilige stad, je kunt ’s avonds best in je eentje over straat lopen in het centrum en ook van tasjesdieven en zakkenrollers heb je amper last. Heb van alle Erasmus studenten in Sofia gehoord dat er tot nu toe nog maar een tas gestolen is, die achter gelaten was op een terras, dus eigenlijk vraag je er dan ook wel om. Gelukkig was de tas later teruggevonden met alle pasjes en spulletjes er nog in, op het geld na. De mensen in Bulgarije zijn op dit moment al enkele maanden aan het protesteren tegen de regering van Bulgarije. In het kort gezegd: ze vinden de regering te corrupt en eisen het aftreden. Hierdoor is het Parlement van Sofia compleet afgezet met hekken en beveiligers, om zo de veiligheid van de ambtenaren te kunnen garanderen. Daardoor zijn de protestanten neergestreken op het plein voor het Parlement (aan het einde van mijn straat dus), compleet met tenten, vlaggen, piano’s en eetkraampjes. Af en toe komt de politie langs en breekt het af, maar een dag later staan ze er weer. Soms houden ze een soort optocht door de stad met allerlei leuzen en gefluit, maar vaak komen ze niet erg ver door de politie. Verder ligt Sofia dicht bij de bergen, ik ben gisteren samen met wat Franse Erasmus studenten gaan hiken op Vitosha Mountain, een berg net buiten Sofia. De tocht was iets zwaarder dan we gedacht hadden, maar uiteindelijk hebben we hem toch helemaal gemaakt. Het weer in Sofia is niet echt prettig. De eerste week dat ik hier was, was het rond de 17 – 24 graden, maar de tweede week heeft het zelfs al gevroren ’s nachts en kwam de temperatuur geen enkele keer boven de 12 graden uit. Erg wisselvallig dus. Gelukkig wordt het deze week weer iets beter, rondom de 18 graden, dus ik kan nog even genieten van de zon.

Twee dagen nadat ik in Sofia was aangekomen vond ik samen met Riccardo en Alberto (twee Italianen) een supermooi appartement in het centrum van Sofia. De ligging is vlakbij de universiteit van Sofia en het centrale metro station, en vanuit ons balkon kunnen we het Parlement aan het einde van de straat zien liggen. (Inclusief het tentenkamp van de protestgroep tegen het parlement, daarover later in deze blog meer.) Wonen met de twee Italianen is echt heel gezellig, ze koken de beste pasta in de wereld, zijn super open-minded en sociaal & we zijn elkaar inmiddels als broers en zusje gaan beschouwen. Verder helpt het ook om mijn Italiaans een beetje te verbeteren en de jongens met hun Engels te helpen. Ik krijg namelijk van best wel wat studenten te horen dat ik zo goed Engels spreek, blijkbaar lopen we daar in Nederland enorm op voor vergeleken met bijv. Portugal of Frankrijk. O.a. doordat wij de films niet nasynchroniseren. Altijd leuk om zo’n complimentje te krijgen!

Verder heb ik mijn sociale leven in Sofia al behoorlijk opgebouwd. Heb heel veel nieuwe mensen leren kennen, we zijn echt een Erasmus familie geworden met een stuk of 30-40 mensen, waarvan het merendeel Frans, Portugees of Italiaans is, waarmee ik vaak mee ga uiteten, koffie drinken of lekker mee ga stappen. Heel erg gezellig, alleen zijn de restaurants en bars hier soms niet zo blij mee, want er komt ineens een hele ploeg studenten binnenvallen.

Stappen is echt heel goed te doen hier in Bulgarije, alcohol is hier vele malen goedkoper dan in Nederland en de meeste clubs draaien gewoon populaire Engelstalige muziek. Er zijn ook bepaalde clubs waar ze "Chalga" muziek draaien, typische Bulgaarse muziek die vaak door meisjes met een pornosterrenuiterlijk wordt gezongen (check Youtube maar eens!) Dit is echt niet om aan te horen als je nuchter bent, maar een wijntje of biertje in de hand maakt het vaak al een stuk draaglijker.

Ik ben ook al op reis geweest, slechts 5 dagen nadat ik in Sofia was aangekomen ging ik met 4 Franse meiden en 3 Franse jongens naar Boekarest in Roemenië toe. Het plan was om naar Skopje te gaan, maar helaas was de bus al volgeboekt, vandaar dat we last-minute besloten om naar Boekarest te gaan. Boekarest is naar mijn mening een mooiere stad dan Sofia, echt een aanrader om te bezoeken als je geïnteresseerd bent in de Oostblok landen. Helaas was het weer echt verschrikkelijk in Boekarest, op zaterdag was het gelukkig nog droog, maar zondag en maandag hebben we alleen maar regen gehad. Erg jammer, want daardoor bezoek je toch net iets minder dan normaal.

Ik kan weinig foto's op deze website kwijt, maar op mijn Facebook heb ik al een aantal foto’s geüpload en er zullen er snel nog meer volgen.

Tot snel!
Довиждане

Elisa

• 08 Oktober 2013 - 14:45

Eefje:

Hee Elisa :)
    Leuk um te leaze det se t zoe naor dien zin hes! Xx

• 14 Oktober 2013 - 17:58

Oma:

leuk om eens wat e lezen over jou.
    Groetjes Oma

• 26 Oktober 2013 - 15:22

Oma Van Dijk :

Hallo Elisa hier een berichtje van oma ik had je een berichtje gestuurt maar ik wis niet dat onderaan de bladziide ik het moest indrukken, maar toen je vader en heeft het me gewezen hoe ik het moest doen.Ik hoop dat het wel lukt hoe is nog met je ik hoop goed. Hier is alles oke ,het weer is nog altijd geweldig.Bij jou ook wel denk ik .geniet er maar goed van .ik hoop dat het no wel lukt Heel veel liefs van oma en een pootje van Rakker,en een dikke kus ,Tot gauw weer. Groetjes van oma uit Belfeld.

• 29 Oktober 2013 - 08:54

Joseph:

Ha Elisa,

Alles goed daar? Waar ben je inmiddels allemaal geweest, aangezien transport daar zo goedkoop is?

Had je mijn laatste email nog gehad? Groetjes vanuit Venlo,

Jos en Claud

• 08 November 2013 - 14:40

Oma Van Dijk :

Hallo Elisa bedank voor de mooie kaart die ik van jou heb onvangen .wat heb je allemaal al mee gemaakt .ik vind het geweldig dat het je daar goed gaat, hou er moed in en ga zo door dan kom je er wel hier is alles oke met mij en rakker.en met de hele familie. ik kijk er naar uit als ik je weerzal zien en als je thuis bent gaan we onderons twee lekker uiteten. heel veel lefs van oma en een pootje van rakker en een dikke kus van mij.

• 28 Januari 2017 - 15:32

Petertje:

Wat ontzettend leuk zeg, lol