Weekendje Istanbul - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Elisa Dijk - WaarBenJij.nu Weekendje Istanbul - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Elisa Dijk - WaarBenJij.nu

Weekendje Istanbul

Blijf op de hoogte en volg Elisa

04 November 2013 | Turkije, Istanbul

Het is alweer een flinke tijd geleden dat ik geschreven heb hier, dus hoogste tijd voor een update!

Toen ik werd gevraagd om met mijn Erasmus vrienden mee te gaan voor een weekendje Istanbul, heb ik geen moment getwijfeld, vooral omdat de prijs van de reis heel erg goedkoop was.

Donderdagavond 17 oktober om 9 uur vertrokken we met een groep van 17 studenten naar de bushalte. Daar aangekomen waren we aangenaam verrast om te zien dat er nog een stuk of 30 studenten van het Erasmus programma waren. Hierdoor bestond 1 van de 3 bussen voor bijna 90% uit Erasmus studenten, erg leuk voor ons; het leek net een schoolreisje, wat minder voor de andere 10%. De bus stopte elke 2 uur, dus van een goede nachtrust was geen sprake. Zodra je een beetje wegdommelde was er weer een stop.

Na ongeveer 4,5 uur rijden kwamen we aan bij de grens. Eerst werden onze paspoorten gecheckt bij de Bulgaarse grens en erna, bij de Turkse grens, moesten we onze visa laten zien en kregen we een stempel in ons paspoort. Wat mij erg verbaasde tijdens de voorbereidingen van deze trip, was dat er verschillende regels gelden voor alle inwoners van de EU. Italianen en Fransen hoefden bijvoorbeeld geen visum aan te vragen en konden gewoon met een paspoort naar binnen, terwijl ik en de Portugese meiden allemaal een visum moesten aanvragen.

Nadat we de grens gepasseerd waren heb ik uiteindelijk toch nog een of 2 uurtjes kunnen slapen in de bus voordat we bij het hotel aankwamen om 6 uur 's ochtends. Heel erg moe en natgeregend kwamen we het hotel binnen. Omdat we nog even moesten wachten voordat we onze kamers binnen konden gaan, viel het merendeel doodmoe in slaap op de banken en stoelen in de lobby van het hotel. Uiteindelijk kregen we rond 7 uur de sleutel en konden we even 3 uurtjes slapen voordat we de stad gingen bezichtigen.

We konden via het reisbureau een (erg prijzige) rondleiding door de stad boeken, maar we hadden in overleg besloten zelf rond te gaan lopen. Een Turks vriendinnetje van ons had ons een enorm gedetailleerde beschrijving gegeven van de stad, dus die hebben we ongeveer gevolgd.

De eerste dag hebben we o.a. de blauwe moskee bezocht, de grote bazaar, langs het Topkapipaleis gelopen en nog wat kleinere moskees bezocht. 's Avonds zijn we de Galatabrug overgestoken naar het andere gedeelte van Istanbul, om daar te gaan eten. Natuurlijk heb ik de echte Turkse kebab geproefd, die je op elke hoek van de straat en in elk restaurant kunt krijgen. Hij smaakte heel erg goed en compleet anders van de kebab die we in Nederland eten.

De tweede dag hebben we de grote bazaar nog een keer bezoch. Dit overdekte centrum van marktkraampjes verkoopt traditionele, Turkse producten. De straat buiten naast de bazaar was voor velen een geschenk uit de hemel. Het wemelde er van de verkopers die nepschoenen/shirts/spijkerbroeken/luchtjes etc verkopen van grote merken zoals Gucci, Prada, Ralph Lauren etc. Verder hebben we een boottocht gemaakt over de Bosporus, erg mooi, maar naar mijn idee té lang. De 2,5 uur durende trip had gemakkelijk in een uur gemaakt kunnen worden. 's Avonds gingen we eten in een typisch Turks restaurant (inclusief buikdansers/danseressen.) Erna zijn we naar het dak van ons hotel gegaan, waar we een prachtig uitzicht over de stad hadden en hebben daar een klein feestje gehad met alle Erasmus studenten die mee waren op de trip. Iedereen had vanuit Bulgarije alcohol meegenomen, want in Turkije is het heel moeilijk verkrijgbaar en bovendien enorm duur.

De laatste dag van onze reis was erg nutteloos. We vertrokken om 9 uur vanuit Istanbul, waarna we eerst een lederwinkel bezochten. Erg interessant (not!), een jas kostte er rond de 2000 euro, handschoenen rond de 200. Al snel leerden we dat ons reisbureau, net als vele anderen, deals heeft met bepaalde dorpen en winkels. Ze stoppen er met een buslading vol toeristen en strijken een aantal % van de omzet op. Nadat we vertrokken waren uit deze winkel reden we naar Edirne. Hier bezochten we een Bulgaars-Orthodoxe kerk, stopten we voor een supermarkt in de middle of nowhere (waar de Bulgaren in onze bus gretig een hele hoop producten insloegen, schijnbaar omdat het de goedkoopste plaats in Turkije is) en bezochten we de Selimiye moskee en een kleine bazaar. Vervolgens stopten we nog bij een tax free shop, tussen de grenzen in, waar niemand (behalve de Bulgaren alweer) iets kocht. En uiteindelijk kwamen we rond 10 uur 's avonds terug aan in Sofia.

Ik heb enorm genoten van de reis naar Istanbul, ook al was het maar voor 2 dagen, aangezien de laatste dag zo goed als weg viel door het reizen en de vele stops. Ik weet zeker dat ik ooit nog een keer terug ga, om meer van de stad te kunnen bekijken, zonder een reisbureau wat je belemmerd in je keuzes.

Foto's van Istanbul kunnen gevonden worden op mijn facebookpagina!

Tot snel!
Довиждане